Måndag 2.12

Har idag haft Eeki, Jontti & Tobbi hit och bakat pepparkakor med mig. Riktigt mysigt :) Har också inhandlat några julklappar, så ingen julklappsstress för mig i år. Ja haar i på radä!

Svar på 2~Berätta om staden som du bor i.

Staden jag bor i nujust är Jakobstad. Vad som finns att berätta om denna "stad" är väl inte så mycket. Eftersom jag är från landet och älskar vår lilla by Terjärv så berättar jag om byn jag nästan bor i i stället. 

Terjärv är en liten by på ca. 2400 invånare (om man tror på Wikipedia). Skog, vatten och vanlig mark som på de flesta ställen på jorden. Vi har Terjärv grill, lokaln och S-market som centrum. TUS är sportlaget, Widjeskogs är bussfirman och Marinas Restaurang rekommenderas om du vill ha god mat. Terjärv revy är bland det bästa, enligt mig, som ordnas i byn varje år.

"Många gamla ord har bevarats i den svenska dialekt som talas i Terjärv. Dialekten påminner om den som pratas i kommunens andra två delar, Kronoby och Nedervetil, men det som karakteriserar "Tärjä-dialekten" är framförallt dess breda ä:n och att man använder sig av tre olika genus för substantiv. Dialekten kan även skilja sig något mellan de olika byarna i Terjärv." Det som är mest känt för den typiska Terjärv-bon är nog Ä. I skolan får jag ofta höra att orden pänno, dzäälo & dzära blir mobbade. Också ord som mi, hiss å hitt verkar vara svåra för dessa Jeppisbor att acceptera. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar