Onsdag 30.8

Jag har ett mål för hösten. Jag ska utmana mig själv. Jag har nämligen ett beroende. Ett riktigt lyx beroende; socker. Jag vet inte vilka krav man måste uppfylla för att få diagnostisera sig själv som sockerberoende, men nu gör jag det. Jag äter väldigt gärna sötsaker, främst kex. I sommar har detta spårat ur lite med sötsakerna när jag har bott hemma i Terjärv och typ alltid har något gott hemma att äta. Kex med kaffe, en glass på terassen, våfflor med nutella på lördagsmorgonen. Jag menar inte att jag kommer att sluta med detta, inte helt, men jag vill minska på mitt sockerintag. Att äta ett kex med kaffekoppen är ju inte hela värden, men eftersom det ofta blir några stycken kex med varje kaffekopp varje dag så överstiger det min ok gräns. 


Nu när skolan börjar och jag bor i Vasa för mig själv en hel del så kan jag inte skylla på någon annan vad jag äter, så jag ska försöka minska mitt socker ätande. För det först kommer jag inte tillåta mig att köpa hem godsaker in i veckorna, inget godis eller kex måndag till fredag. Café besöken kommer att bli jobbiga, men jag ska försöka mitt bästa. Hemma i Terjärv kommer jag att försöka ha en dag som godis dag, så vi inte småäter hela helgen utan enbart en kväll. Det går ju också att försöka välja ett nyttigare alternativ, som t.ex. någon god frukt, fruktsallad eller dipp och grönsaker. Kexen är nog den största boven i mitt fall, godisen och bullarna kan jag skippa men ack de goda kexen. Speciellt hembakade kex.. Sen vet jag ju att mat också innehåller socker, som t.ex. yoghurt, flingor och "färdigmat". Halvfabrikat är jag rätt så duktig på att undvika, visst kan jag bli bättre men det är inte ett så stort problem för mig. Yoghurt äter jag, men nu när jag har bär i frysen kan jag rätt så lätt välja en sockerfattig naturell yoghurt. Sen vet jag också att frukt innehåller en hel del socker, men i min värld kommer en skål vindruvor alltid att vara nyttigare än en påse godis.

Att skriva detta är ju inget problem, men att sedan lyda sig själv är det svåraste. Jag har inte direkt så bra självdisciplin. Jag hittar väldigt gärna på olika ursäkter, intalar mig själv olika saker och skjuter upp mitt startdatum. Så där har jag själva utmaningen: att lyda mig själv. Man kan ju alltid försöka, och jag ska försöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar