Min åsikt angående vacciner

Här får ni lite kvällsläsning. Min vän Sofia hade här för några dagar sedan delat en artikel via Facebook om vacciner, artikeln hittar ni HÄR och jag tycker att just du borde läsa den. Det förklaras väldigt kort och tydligt de farligaste sjukdomarna eller symtomen man kan få av sjukdomar som man kan vaccinera sig mot, men som somliga väljer att inte göra. Jag brukar inte skiva om mina åsikter här på bloggen, men denna gång kunde jag bara inte hålla mig.

Efter att ha läst denna artikel började jag fundera på vad de föräldrar som inte låter sitt barn bli vaccinerad tänker med? Kanske de tänker på biverkningarna, att biverkningarna låter för skrämmande, men om man då väljer att inte ta emot vaccinet och ens barn skulle få t.ex. mässling, polio eller stelkramp så är jag rätt så säker på att själva sjukdomen samt biverkningarna av dessa behandlingar lätt är värre än de bivirkningar som man kan få av vaccinet. Så vad är bättre; att inte vaccinera sig, kanske bli sjuk i en övergående eller icke övergående sjukdom, behöva medicinsk behandling och riskera att smitta ner någon annan eller ta ett vaccin och kanske få lite stegring, eksem eller värk i kroppen (de vanligaste allmänna biverkningarna).

Om man inte tänker på biverkningarna så kanske man tycker att kroppen ska klara sig utan vacciner. Att det finns mer naturliga metoder att skydda sig. Det kan det kanske finnas mot en del av sjukdomarna eller symtomen, men jag vill nog se den dagen någon sten kan skydda oss mot stelkramp eller mässling. Detta är dock mitt tankesätt, bara så jag inte trampar någon på tårna. Jag vill dock inte utesluta naturmedicin/alternativmedicin, men jag skulle inte jämföra med med ett vaccin.

Sen tycker jag att det är lite egoistiskt att inte vaccinera sig. Kanske slipper du lindrigt undan, men du kan faktist smitta vidare en sjudom till någon annan. Vi hittar fast på detta senario; en person som inte är vaccinerad för difteri åker iväg till Indien, kommer hem och allt är ok, åker iväg och hälsar på sina morförälder som efter besöket känner sig lite förkyld, efter någon dag börjar åldringen hosta samt får tungt att andas och måste åka in till sjukhuset. Det visar sig att åldringen har difteri. Man kan nämligen vara smittbärare i flera månader utan att själv bli sjuk. När man blir gammal försämras immunförsvaret och om man dessutom har missat att man borde vaccinera sig på nytt i 30 års ålder, och sedan med 20 års mellanrum så har man kanske inte kvar ett lika bra skydd. 

Vissa utvecklar dessutom inga antikroppar fast de får vaccinet. Då är det ju ännu viktigare att omgivningen vaccinerar sig, så inte de smittosamma sjukdomarna blommar upp igen. Samt att vi nuförtiden inte enbart vistas inom Finlands gränser, vi sitter inte bara hemma och drömmer om värden. Vi reser, vi utforskar, vi träffar människor från olika kulturer samt att folk från andra läder också besöker Finland. Om du är en sådan människa som aldrig kommer att åka någonstans, aldrig äta någon mat från utlandet eller aldrig möta en person från ett annat land så ok - sitt då hemma ovaccinerad, men stig inte för tusan på en spik. Då kan du nämligen få stelkramp.

Visst kan jag också tycka att somliga vacciner kanske är mindre viktiga, som t.ex. influensavacciner. Jag tog mitt första influensavaccin, som jag som myndig har fått bestämma om jag vill ta (gratis), förra året eftersom jag jobbar inom äldre vården och inte direkt har lust att smitta ner mina klienter/patienter så de drabbas av en svår influensa som kan vara sista knäcken för en svag åldring. Läste på THLs hemsida att man kan förhindra vartannat influensafall som drabbar åldringar, detta då främst genom att vaccinera åldringar samt sjukvårdspersonal. Sen kan man ju tycka att lite influensa inte är hela värden, men eftersom både barn och äldre brukar ha en tendens att bli uttorkade så kan det medföra en sjukhusvistelse. Influensa kan också leda till följdsjukdomar så som öroninflammation, bihåleinflammation och lunginflammation. Mera kan ni läsa på 1177.se om ni behagar. Ett annat vaccin jag heller inte har någon större åsikt om är vaccinet mot vattkoppor. Försökte läsa lite om om det och vad jag förstod så kan man ju vänta med detta vaccin en stund, för även vuxna kan tydligen ta vaccinet om de inte har fått vattkoppor som liten.

Har jag fått fram min åsikt? Tror det. Ta reda på fakta, läs om vaccinen, biverkningar, sjukdomar, behandlingar och överväg. Ta nu iallafall och vaccinera barnen, de vacciner som ingår i det nationella vaccinationsprogrammet och ta sedan och läs om de frivilliga vaccinen. Om du fortfarande tycker att vaccinen är onödiga, kommentera gärna. Jag vill veta, för kanske är det jag som är trångsynt. 

Ännu en sak, om du har några minuter på dig att läsa lite äkta finsk/svensk fakta, tryck HÄR. Det är ett bildspel, med 37 sidor, som vill beskriva varför vaccinationerna är viktiga.

Tack o hej!

-Bild från THL:s hemsida-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar