Volontärresa

När vi äntligen landade i Accra var det redan kväll och mörkt. Vi fick våra väskor och gick ut från flygfältet, i hopp om att någon väntade på oss där. Och tada! Där stod William och Dennis. Dessa två killar jobbar för Tina, som i sin tur är en kontaktperson för Cultural Experience. Vi har ju bokat vår resa via Volontärresor, men projektet går under Cultural Experience, så dessa människor tog hand om oss de första dagarna. 

Vi tre samt Hanna, en volontär från Sverige, fick bo på ett hotell de tre första nätterna i Ghana. Hotellet var riktigt bra, inte alls vad jag hade förväntat mig. Kände mig trygg och området var lugnt. Vi åt frukost vid Tinas, där träffade vi också Paula, som vi bodde med i Senya, samt Babet. Hade lektioner/information om b.la. kulturella skillnader, sevärdheter i Ghana, problem som kan uppstå med värdfamiljen eller volontär projektet samt en språkkurs i det lokala språket Twi. Jag är typ värdelös på att lära mig nya språk, så det är nog väldigt få ord jag kan säga eller förstå. 



-Pauliina, Paula, Hanna, Sara & jag-

Första dagen i Ghana fick vi också fixat sim-kort till våra telefoner, internetuppkopplingen var förvånansvärt bra. Har inte bråkat alls egentligen, förutom påfyllnings systemet jag inte förstod. Men allt löste sig. Efter att ha fått det fixat åkte vi iväg till ett riktigt fint ställe vid havet. Vi åt redred som är en lokal maträtt, innehåller friterat plantain (kokbanan) samt en bön/fisk sås. Låter inte så gott men det smakade faktist bra. Efter lunchen blev det trum- och danslektion. Det gick som det gick, men roligt hade vi! 




-Våra dans- och trumlärare-






Den andra introduktionsdagen besökte vi marknader i Accra, både en art market där fina tavlor, skulpturer, smycken och tyger fanns att köpa, och en kaotisk mat marknad. Hönor, fiskar, kött, grönsaker, frukter, torkade grisöron, ägg - ja allt om vartannat. Mycket folk och alla ska prata med en. För att inte tala om prutande på priserna.. Vit människa = rik, eller?





Den tredje och sista introduktionsdagen åt vi frukost tillsammans och sedan skjutsades vi till våra vårdfamiljer. En bra start i Ghana. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar