Volontärresa

Jag vill skriva om min volontärresa, men jag vet inte vad jag ska börja berätta. Känns redan längesedan jag var i Ghana, känns svårt att börja beskriva upplevelserna i efterhand. Kommer iallafall att i detta inlägg skriva lite praktiskt om hur vi planerade och ställde oss inför resan. I kommande inlägg kommer jag att berätta om introduktionsdagarna, visa hur vi bodde och levde, höjdpunkter från resan, barnhemmet samt sjukhuset såklart, så får ni gärna kommentera om det är något ni funderar över.

Tanken om en volontärresa började efter att utbytesstuderanden var till vår skola och berättade om sin resa, detta var på våren 2017, första året jag studerade till sjuksköterska. Pauliina var kanske den som var mest ivrig på tanken att åka iväg. Hon fick väl mig och Sara att börja fundera på saken, jag har alltid velat åka iväg som volontär, men det kändes konstigt att åka iväg mitt i studierna. Vi började iallafall googla lite om möjligheterna att åka iväg till Afrika. Hittade först en förening i Tanzania som vi mejlade med, men det blev aldrig riktigt något allvar med det hela. I slutet av sommaren hittade vi en volontärn byro i Sverige som skickade iväg volontärer över typ hela jorden inom många olika branscher. Så när skolan började igen på hösten tog vi kontakt med dem och skickade in en ansökan. Under hösten gick vi några extra kurser i skolan, för att inte lämna efter när vi väl kommer tillbaka från vår resa, och efter julen började alla stipendie ansökningar. Vi fick information om resan först på våren, men vi visste att vi skulle vara som volontärer inom projektet vård. Efter att ha pratat med våra lärare i skolan så fick vi bekräftat att vi får volontärresan till godo räknat som praktik. Skolan hade på så sätt ingenting med resan att göra, men jag har gjort min mental- och missbrukarvårds praktik i Ghana. 

Vaccinationer, malariaprofylax, en rinkka, visum, myggnät, reseapotek, reselakan, lämpliga kläder - allt ska fixas under sommaren. Samt försöka spara lite pengar för att få resan betalt på något sätt.. Till Volontärresor, som fixade flyg, boende (inklusive mat), visum, projektställe och reseförsäkring åt oss, betalde vi ca. 3 000 €. För åtta veckor tycker jag att detta var helt okej, visst sved det i börsen, men vi har överlag varit nöjda med all hjälp vi fått från Volontärresor. Så om någon funderar på att åka iväg som volontär lönar det sig att kika på deras utbud HÄR!

Ja, så den 4 augusti åkte vi ner till Helsingfors för att nästa dag flyga via Amsterdam till Accra. Flygresan gick riktigt bra, lite lång tid fick vi, men så är det väl alltid när man reser. Man vill ju helst vara fram på en gång. Vi fick ha med oss 2 kappsäckar + handbagage, så att slarva med sig alla väskor överallt var ju mindre kul. Resan gick överlag smärtfritt. Såklart var det jobbigt att säga hejdå till alla här hemma, men när vi väl var påväg så kändes allt rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar