Måndag 12.6

En sak som jag tycker att jag faktist är rätt så bra på är att inte slösa med mat. Vet att jag har lärt mig detta hemifrån, och är tacksam över det. För att ge några exempel och tips till er:
- Överbliven malet kött, korv eller liknande är gott att blanda ner i en omelett. Detta går dessutom fort när motivationen sviker. Om man inte tycker om omelett kan man snabbt fixa ihop en pyttipanna av olika matrester.
- Spara överbliven höns eller malet kött från tacos ätandet och gör en smarrig sallad.
- Att koka lagom mängd makaroner är nästan omöjligt. Tur att man kan blanda ner dem lite här och där, som i salladen eller pyttipannan.
- Av överbliven potatismos svänger man hastigt ihop rieska. På 2 1/2 dl mos tillsätter du ett ägg, lite salt och ca 1 1/2 dl mjöl, helst kornmjöl eller grovt semlemjöl. Kokade morötter går bra att blanda med i smeten. Släng in i ugnen på 250 grader och ca. 12 minuter senare har du härligt varma rieska att bita i.

-Bakade av dagens överlopps potatismos & morötter-

- Ett annat tips är att planera vad man ska äta i några dagar framöver. I fredags satte jag en stor älgstek i ugnen, den har vi ätit av nu i 4 dagar. Köttet är ännu gott och mört. En dag blev det potatis till, en annan dag lade vi det i hamburgerbröd  en tredje dag på smörgåsen och idag med potatismos. Tada!
- Frys ner. Vad skulle jag göra utan vår lilla frysbox. En dag fick jag spunk, det var i onsdags tror jag. Jag gjorde köttbullar och i samma svep några malet köttbiffar att slänga i frysen. Nu vet jag att de finns där, så om jag en dag inte vill/orkar/hinner göra mat så är det enkelt att tina upp dessa. Att frysa ner bröd är en annan sak jag gör. När man köper bröd och är två personer som äter av det, så har det tendens att börja mögla. Därför fryser jag ner hälften av brödet. Då kan man också variera och göra egna "blandbröds" påsar, så behöver man inte äta samma rågbröd i en veckas tid.
- Eftersom jag måste ha med egen mat till jobbet brukar jag försöka göra mat så det räcker till en extra portion att ta med nästa dag. Bättre än att köpa halvfabrikat eller dyra sallader varje dag. Plånboken och miljön tackar!

Inga extrema åtgärder, men kanske bra att ibland tänka över hur mycket mat man slänger bort. Ingen vinner på oäten mat.

1 kommentar: