Onsdag 22.11

Nu sitter jag här framför datorn, precis det jag inte borde göra eftersom jag har en tent att läsa på. Min studiemotivation har rasat i botten, passligt inför en rätt så stor tentamen.. Jag är sträng med mig själv när det kommer till skolan och läsandet, men nu just är jag såå ofokuserad. Som "tur" är tenten på fredag, så har iallafall morgondagen/natten på mig att läsa. 

Jag tänkte dela med mig utav ännu ett recept, tycker om att skriva upp recepten här på bloggen så kan jag sedan bläddra tillbaka och göra om maträtten. Så, dagens recept är pulled älg. Japp, det tar riktigt riktigt länge att göra denna maträtt eftersom den ska vara i ugnen minst 6 timmar men..


1 kg älgkött, jag använde mig utav en stek, salta och peppra ordentligt.
1 rödlök och 4 klyftor vitlök, hackas grovt.
2 msk olja + 2 dl rökig barbecuesås + 500 g krossade tomater + 3 dl vatten + 4 msk konc. kalvfond (+ 2 krm chiliflakes) blandas.

Ugnen på 120 grader. Lägg köttet i en gryta, släng i löken, häll över tomat blandningen, lägg på locket och in i ugnen i 6 timmar.
Efter 6 timmar; kontrollera om köttet är mört genom att dra köttet i delar m.h.a. två gafflar. Om inte mört -> in i ugnen ytterligare någon timme.
När köttet är färdigt drar man det i små bitar, tar och plockar bort vitlöken (eller silar hela såsen om man inte vill äta rödlöken och tomaterna). 
Serveras med pita bröd, tortilla eller varför inte hederlig potatis! Gött. 


Bilderna är ju inte direkt fina, men såhär såg det ut iallafall..
Receptet hittade jag i en Hemmets veckotidning eller var det Allas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar