Tisdag 24.11

Några saker till har jag att visa er från vår Kinaresa.
 
1. Toaletterna. Tadaa. Ett hål i golvet. Dessa toaletter fanns i skolorna, köpcenter och liknande allmänna platser. Dessutom fanns det inget toalettpapper så det var att ha med sig en pappersbunt vart man än gick. På hotellet hade vi som tur en vanlig wc stol.
 
 
 
2. Punktligheten. Tror jag aldrig i mitt liv har råkat en person som är lika envis och bestämd som en kinesisk studerande som har fått order om någonting från en lärare. Jag har ett tydligt exempel; på vår första dag i Shanghai hade två studerande fått som uppdrag att fixa ett kinesiskt SIM-kort åt oss. Vi sa att vi inte behövde detta eftersom vi kommer att hålla ihop och ifall vi måste ringa någon är vi villiga att stå för den dyrare summan själv. Men att... detta gick ju inte. Deras lärare hade sagt att vi skulle ha ett, så då skall det vara så och så blev det..
 
3. Att säga hej tycks vara ovanligt i kina. När man kom in till hotellen tittade personalen ner i golvet och undvek oss så långt det bara gick.
 
4. Dessa små kort ramlade ner genom dörrspringan varje kväll. I infon om hotellet står det att prostitution är olagligt, eller?
 
 
5. Engelska. Man skulle ju tro att kineser kan engelska, så är det inte. Punkt.
 
 
Har ni några frågor; fråga. Nu har jag berättat klart om vårt fina Kina äventyr :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar