Lördag 14.11

Hur var Shanghai? Vad tyckte du om Kina? Skulle du kunna bo där?
 
Dessa frågor har jag fått x antal gånger.
Shanghai är en stor stad. Vi jämför med New Yorks 789 km2 yta, Shanghais yta är 7 037 km2! Alltså nästan 9 gånger större.
Om man tittar på stadskartan kan man konstatera att jag har sett en smula, knappt. Och hälften av det område jag har sett har varit genom metron/bussens/taxins fönster. Men jag kan ju i alla fall berätta om det jag har sett.
 
Staden är fin ja, speciellt på kvällen när husen lyser upp staden. På dagen är det.. en stad? Egentligen inget extra. Hade inte många wauu stunder. Stora höga hus, rena gator, halvt rivna hus, smuts, små affärer, stora shoppingcenter. Mycket folk ja, men var är alla? Metron = full till den sprängfärdiga gränsen, usch för det! Metron är verkligen ingenting för mej. Tänk dej en fullsmockad metrovagn + 20 personer till och några rissäckar.
 
Folket färdas mest med lokaltrafiken och vespor. Visst fanns det bilar, lyxbilar, men mest såg man full lassade vespor eller cyklar men en liten motor på. De få gånger vi åkte buss inne i staden var det såklart trafikstockning. Och vad är det med allt tutande? Om en buss kommer körande på en nästintill tom väg så tutar den ändå. Varför?! Kan någon förklara för mig vad det hjälper? Satt med fastknipta ögon 85 % av taxiresorna. Blir så otroligt nervös på deras körande. Finns det ett 1 meters gap mellan 2 bilar så såklart taxin trängde sig dit. Jaja, med makt går det väl?
 
På ena sidan av vägen ser ni höga, nya hus.
 
 
På andra sidan sitter en kvinna och hackar fisk som hon har i sina små badbaljor.
 
 
 
 
Ja och en man sitter i sin verkstad och meckar.
 
 
I detta hus bor någon, troligtvis. På denna sida av gatan var nästan alla hus halvt rivna. Kanske ska det småningom byggas höghus också här.
 
 
 
Risfält. På bilden nedanför ser ni dagens skörd. Vem torkar inte ris på sin uppfart?
 
 
 
7 vånings shoppingcenter.
 
 
Parkering utanför metron..
 
 
.. och inne i stationen..
 
 
Här fanns det butiker, och folk.
 
 
Jag passar bättre här hemma på landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar