Tisdag 20.10

Utanför vår lägenhet står ett stort, halvt förfallet äppelträd. I fjol hade vi en barnfamilj som grannar och dessa barn tyckte tydligen om att kissa ute i det fria, och vårt äppelträd var en utmärkt toalett. Dessa grannar flyttade bort, men några äpplen ville jag inte plocka. Så i fjol fick alla fina äpplen ruttna bort. I år försöker jag mig på att använda i alla fall en del av äpplen. 
 
Har torkat några äpplen, som ska få pynta min yoghurt eller bli uppätna som en nyttigare godisvariant. Eller varför inte ge lite smak i nybakat bröd en vacker dag?
 
 

Ska också frysa in äppelbitar som går att använda till bakning senare i vinter. Frysta äpplen borde hålla sig ½ år i frysen så visst ska de bli uppätna på något sätt. Men eftersom vår frys är fyll av älgkött nu som bäst, så har äppelbitarna ingen plats i vår minimala frys.
 
Äppelpaj har blivit bakad, har försökt äta äpplen varje dag och ändå finns det massor av äpplen kvar! Jag har slut på idéer.. Äppelsaft tycker jag tyvärr inte om och i frysen finns massor av bär, samt äppelmos från 2013..

Ni Terjärvbor kan ju komma och stjäla lite äpplen, eller knycka ett i förbifarten när ni är ut på promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar