Onsdag 14.10

Motivation; är det psykologiska kännetecknet som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar och upprätthåller vissa målriktade handlingar // Wikipedia.
 
Jag har så otroligt med brist på denna sak; motivation.
 
Det gäller allt nu som bäst. Jag åker iväg till Kina om drygt 2 veckor och jag vet hur mycket jag borde läsa, plugga, repetera och öva. Men pappren bara sankas i en hög på köksbordet, böckerna ligger i byrålådan och jag gör allt annat, hittar på ursäkter och blir förbannad på mig själv. Var är min motivation?! Jag vet att jag kan och vill lära mig saker, men.. Varför gör jag inget?
 
Samma sak med levnadsvanor. Jag är en så typisk drömmare. Jag tar bilder av nyttiga recept, planerar vilka dagar jag har tid för olika motionsaktiviteter, skriver butikslista över veckans ingredienser och känner mig duktig. Men där lämnar det.
 
Jag hade mycket bättre rutiner när jag gick i skolan, speciellt så länge jag bodde i Jakobstad. Jag visste att från 8-15 är jag i skolan, kommer hem, gör mat, fixar skoluppgifter och sedan är kvällen fri. Jag hade tid för att träffa vänner, gå på gym eller bara ta en myskväll för mig själv. Nu ser mina dagar helt annorlunda ut. För det första; skiftesarbete. Vårdyrket i all ära men oj vad det sätter käppar i hjulen! I alla fall för mig eftersom jag är lite av en latmask och väljer det enklare alternativet om jag kan. För att förklara mig: andra kan ha som regel att gå varje måndagskväll på någon sorts gymnastik/träning. Det är omöjligt för mig att börja med något sådant eftersom jag jobbar morgon/kväll/natt. 
Livet måste på något sätt ställas utefter arbetet, och om man då får välja att spendera sin ena lediga kväll i en svettig gymnastiksal eller ligga på soffan och äta glass så är jag ganska snabb med att välja alternativ 2. 
 
Skärpning Linnéa. Färdigt klagat. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar