Onsdag 22.7

Ni vet väl alla om den där otroligt goda, söta och först och främst DYRA glassen så kallad Ben & jerry´s. Så länge jag bodde i Jakobstad åt jag den glass sorten lite titt som tätt, och slösade 5 € på en halv liter typ.. Min favorit smak är helt och klart cookie dough. För er som inte har en susning vad jag pratar om så är det denna :
 
 
Den beskriv såhär på Ben & jerry´s hemsida: Vaniljgräddglass med kakdegsbitar med chokladbitar och bitar med chokladsmak. Oij så vackert det låter.
 
Jaja. Poängen med mitt skrivande är att denna svindyra glass, eller mindre billiga om man säger så, kan man själv enkelt fixa ihop hemma! *Glädjetjut* Det är så enkelt så jag är riktigt ledsen att jag inte har tänkt på detta förut..
 
Nu ska jag ju självklart berätta åt er hur man gör. Välkommen till Linnéas matblogg!
 
Det finns säkert flera recept på hur man kan göra glassen, men jag har använt mig av detta:
 
Ingredienser:
Ca. ½ l glass
70 g smör
1 dl socker
1 ägg
2 dl mjöl
½ tsk bakpulver
En nypa salt
Ca. 100 g valfri choklad
 
Gör på detta sätt:
Ta fram glassen och smöret i rumstemp. en stund före du ska börja, så det blir mjukt.
Vispa smöret & sockret. Tillsätt ägget.
Hacka chokladen i ganska små bitar. (Jag använde mig av 50 g mjölkchoklad & 50 g mörkchoklad.)
Rör ner mjöl, bakpulver och salt i smörblandningen. Tillsätt chokladbitarna och knåda ihop allt till en deg. Låt degen stå en stund i kylen.
Dela kakdegen i små bitar och blanda ihop dem med glassen. (Jag tyckte ½ l glass var för lite, eftersom det nästan bara blev deg.)
Ställ in glassen i frysen en stund och sedan -> ÄT!
 
 
Kanske inte riktigt lika fint, men absolut lika gott! Toppade dessutom glassen med färska jordgubbar och chokladsås. Aah..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar