Söndag 12.5

Har en rätt så intensiv vecka bakom mig. Körde iväg till Vasa förra söndagen efter ett nattskift. På måndag hade vi SimMan övningar i skolan.. Jag hatar det, eller jag tycker helt enkelt inte om konceptet. Det är ingen dum inlärningsmetod för de som tycker att de lär sig på detta sätt, men ja.. Usch. Det fungerar bara inte för mig. SimMan är alltså en docka som vi har i skolan, som har en inbygd mikrofon som en lärare pratar via, och leker patient. Dockan är uppkopplad till monitor, man kan känna pulser på den och utföra olika vårdåtgärder. Alla studerande sitter och ser på när ett par ska ta emot "patienten" och lista ut problemet, samt agera som man borde. Jag tycker inte om att vara "vårdare" när alla ser på, minns absolut ingenting - varken vad jag ska göra eller säga, när alla ser på. Så nej. Jag lär mig inget. Sen att se på när andra leker vårdare känns ibland bara löjligt. Men jag förstår uppbyggnaden, och vissa tycker att det är bra.. Men nej.

Efter skolan blev det kaffe med Jenna, det var mycket trevligare än skola. Men tisdagen fortsatte med praktiska övningar igen. Denna gång klinisk examination. Inte så jobbit egentligen, men är kanske lite skoltrött. Bestämde mig också för att avbryta mitt Norge-sommarjobbs sökande via Dedicare. De har haft cirka 4 månader på sig att hitta något jobb åt mig och Alexandra. Var som helst i Norge och inom vad för sorts sjukvård som helst, men nej.. Tydligen är det inte så lätt som de får det att låta. Som tur fick jag fixat ett sommarjobb inom hemsjukvården här hemma, dock inte i Kronoby kommun som jag har jobbat inom hela våren, men i Pedersöre kommun. Ska bli riktigt roligt, pröva på något nytt och träffa nya klienter. Så nu är sommaren äntligen fixad! 

I onsdags hade jag jobb och efter skiftet fick jag bekräftat att mitt examensarbete är godkänt! Både av handledare och urkund, så presenterar det den 21.5. Åh, så skönt att ha det under stökat. Torsdag och fredag fortsatte i arbetets tecken. På fredags kvällen blev det först kaffe vid farmors och sedan tjejkväll vid Emmas med Alexandra & Jassi. Åt gott och pratade en hel del skit, som vanligt. Riktigt roligt :) 


Lördagen bjöd på vackert väder så jag och Kim tog premiärturen med Triumph. Körde runt utan något mål, bara för att det är så härligt när det blåser i håret, solen värmer och radion sprakar. På kvällen blev det morsdags firande hemma hos mamma och pappa. Åt gott och tittade sedan på hockey. Firandet fortsatte idag, med kaffe vid mommos och sedan mat vid Kims föräldrars. 

Imorgon väntar ännu ett skifte på hemsjukvården, förrän jag på tisdag åker iväg till Vasa. Har fyra dagar skola kvar före sommarlov, två dagar inkommande vecka och två påföljande. Sen är detta läsår avklarat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar