Torsdag 6.4

Jag råkade snubbla över en blogg som handlar om blogglistor, japp ni hittar den HÄR! Eftersom jag alltid har tyckt om att fylla i listor och svara på enkäter så tänkte jag svara på några här på bloggen.

1. Vilket recept har varit det allra mest lyckade receptet som du har testat? Hmm, jag är ganska bra på pajer. Har börjat baka glutenfri pajbotten och fylla den med lite ett som annat. Det är riktigt gott.
2. Vilket recept har du totalt misslyckats med? Jag är värdelös på att tillreda lax. Ja, jag fattar det inte heller men varje gång jag ska fixa i ordning lax så blir den torr och hemsk. Några cheesecakes har jag också lyckats göra skarpa som sten. 
3. Har du någonsin satt ihop ditt egna recept, i så fall, vad för recept då? När jag gick i lågstadiet fixade jag och min kusin ihop ett recept.Tror det innehåll grädde, citronsaft, chokladsås plus socker. Varsågod att testa! Annars tycker jag om att prova byta ut saker från olika recept, eller tillsätta lite egna ingredienser. Men något helt unikt har jag knappast kommit på. 
4. Finns det några moment som du aldrig bryr dig om i ett recept? "Låt xxx stå i kylskåpet 30 min..."
5. Vad bakar du helst till en vanlig fika? En enkel men god paj. Vad är det med mig och pajer? Varm, kall eller mittemellan. Skinkpaj, grönsakspaj, hallonpaj, äppelpaj eller en cheesecake. Annars tycker jag också om att fylla fina glas med kexsmulor, olika frukter, lite grädde och dekorera fint. 
6. Vilken maträtt bjuder du helst på om du vill imponera på någon? Imponera.. Tja, en maträtt som ingen annan i min familj gör så ofta är älgkött. Så om jag vill "imponera" på dem så är det väl det.  
7. Vart förvarar du alla dina recept? Har en mapp med plastfickor i vart jag lägger alla urklipp. Annars använder jag mig mycket av min gamla huslig ekonomi bok från 7an. 
8. Vilket recept har du velat testa men ännu inte har haft tid till? Göra egna munkar/kringlor. Kanske jag hinner till 1 maj. 
9. Hur och var hittar du inspiration till nya recept? Oftast farmors "Hemmets veckotidning" eller "Allers". Via Facebook eller inspo från kompisar. 
10. Ett bak och ett matlagningstips till dina läsare är..?! I matväg har jag vågat testa lite mera på vegetariska alternativ, det är en rolig omväxling. Med bakningen så är mitt tips: om du inte vill baka så är det bättre att köpa färdiga bakverk än att tvinga sig till att försöka knopa ihop något. Att göra något man inte tycker om brukar oftast resultera i missnöje. 



1 kommentar:

  1. Kiva me listona! Kan noo säg att din glutenfrii pajjä er awesome (y) :D

    SvaraRadera