Klassresa 16-18.5

Tänkte skriva lite om vår klassresa. I fredags åkte vi, 10 personer från klass SH 12 B, med tåget ner till Tammerfors och vidare till Åbo.

Vi lyckades byta till det rätta tåget så vi kom fram till Åbo. Där var det väldigt varmt! Så vi bestämde oss för att till hotellet.. Vi bodde på Sokos Hotel Caribia så det tog ca. en halv timme att gå och var ungefär 3 km att släpa på kappsäckarna i hettan.. Nåja. Vi kom fram, checkade in och la strax på oss bikinin och halvt sprang ner till badet. Hotellet hade en ute pool som var väldigt härlig, samt 3 rutschkanor som blev flitigt använda. På kvällen var vi gåendes in mot stan, satte oss ner på en bänk nära ån och njöt. Vi tittade också på ishockey och spelade i hotellets spelhall senare på kvällen.

På lördag steg vi upp rätt så tidigt för att vräka is oss hotell frukost! Nam nam nam. Vet inte hur länge jag har väntat på det ögonblicket. Sen tog vi taxin in till stan där vi shoppade, fick minst sagt slösat upp fler €.. När vi kom tillbaka till hotellet blev det igen att ta en simtur. På kvällen klädde vi opp oss och åt vid hotellets svindyra restaurang. Mat för 10 personer = över 300 €! Visst vet dom att ta överpris.Tur att men inte behöver äta så fint ofta ;) När vi hade ätit hyrde vi golfklubbor spelade minigolf som de hade vid hotellets terrass. Vi bytte om till normala kläder, tog och packade vår "picknickkorg" och begav oss ut på utflykt till hotellets baksida, vid en kulle i skogen. Där slog vi oss ner, korkade champagne och drack det ena och det andra. Hörde plötsligt när någon ropade apua så sprang iväg och hittade några pojkar som behövde hjälp med att resa ett tält! De var 19 år men klarade inte av uppdraget, så vi snälla närvårdare hjälpte dem såklart ;)

På söndag blev det igen hotell frukost, sen var det bara att packa ihop kappsäcken igen och beställa taxin till tåget. En glass han vid med så länge vi väntade, och sen var det att åka iväg. I tåget var det 33 grader varmt så höll bokstavligen på att få värmeslag. Satt för det mesta i restaurangvagnen eftersom det var lite svalare där, skulle tro ca. 28 grader.. Såklart fick det tåg vi skulle åka från Tammerfors med något tekniskt problem, så fick vara ännu längre i hettan.

Vi hade en oväntat bra resa, med massor av sol och fina minne :)