Måndag 14.1

Tycker att det är roligt att läsa andras "årsresumé 2018" men är lite fantasilös med att själv skapa en, så har helt enkelt stulit frågor från andra bloggar och pysslat ihop en liten lista. Så, här är mitt 2018 i stora drag:

Var år 2018 bättre eller sämre än 2017?
Svårt att säga. Både åren har haft sina bättre och sämre sidor. 2018 har varit ett ganska stressigt år, så 2017 var kanske lugnare på något sätt. Men å andra sidan kommer jag alltid att minnas år 2018 med tanke på volontärresan, men kommer nog knappast glömma 2017 heller eftersom att vi förlovade oss. Så med andra ord har väl båda åren varit bra.


Vilken var den bästa månaden år 2018?
Svårt att säga, men måste väl välja augusti pga. Ghana. Tycker dock att juli månad var väldigt bra också, fint väder, Miilis möhippa, Victor & Janikas bröllopsfest, Pappas födelsedag, Tiia & Oskars bröllop, simmade, var vid villan, träffade vänner och väntade på att få resa iväg på årets äventyr. Oktober var inte heller dålig, att få komma hem tillbaka till tryggheten, familjen och alla vänner. 

Gjorde du något nytt som du aldrig gjort förut?
Ja. Jag fick äran att bli fadder till Kira, grillade för första gången äppelbullar i en kamin, gjorde min första sjukhuspraktik i Karleby, klippte mitt hår axellångt, åkte iväg som volontär,  gick Kortjärvi naturstig, kokade vitsås utan att bränna den i botten här för bara några dagar sedan samt att vi har börjat ta tag i vårt husbygge med liite mer allvar än förut. 

Vilka platser besökte du?
Nyåret firades i Ruka, var till Vuokatti med syskonen och deras familjer i april, pappas födelsedag firades i Kalajoki i juli, alla fina platser i Ghana som jag hann besöka i augusti och september samt nu Gran Canaria resan i december - januari. 




Vad önskar du att du gjorde mera och mindre av år 2018?
Mera spontana kvällar och mindre stress. Kan inte säga att jag har stressat så förfärligt mycket, men det blev en hel del jobb före Ghana resan. Resan i sig själv var ju inte gratis direkt, så försökte jobba så mycket jag orkade. Utöver jobbet ville jag såklart träffa familj och vänner, så tiden räckte inte alltid till för allt jag ville göra. Skiftes jobb sätter också sina käppar i hjulen. De helger jag behövde få ledigt hade vi något inplanerat - 3 bröllop och 3 möhippor tar sin tid. Så de spontana helgerna blev få. Några nätter vid villan blev det, men skulle önska att jag hann spendera mera tid där. Studierna är inte direkt tunga nu som bäst, men i våras hade vi en hel del på gång. Examensarbete kräver ju också en hel del, går inte direkt att skriva lite sådär på sidan om allt annat. 

Största framgången på det privata planet?
Tja, jag hoppas att jag har blivit lite klokare iallafall. Måste nog säga att volontärresan öppnade upp mina ögon, förutom att inse hur bra vi har det här i Finland, så blev mitt synsätt på vardagen påverkad. Jag är inte lika beroende av att veta exakt allt, att ha kontroll över minsta sak. Förut tog jag gärna på mig allt ansvar, mest kanske för att jag behövde få ha kontrollen - nu delar jag gärna med mig. Visst vill jag veta vad som försegår, men litar mera på andra och kan slappna av på ett annat sätt. Svårt att beskriva men.. Visst har jag kunnat vara spontan, men nu önskar jag att jag vore det ännu oftare.

Största misstaget?
Som min handledare skrev i min praktikutvärdering; livet lär. Visst har jag gjort misstag, vem gör inte? Men ingenting som jag har gjort har varit på liv och död, som tur. Största misstaget är väl kanske de gånger jag inte sagt ifrån när jag tycker att någon behandlar mig/någon annan illa. Det borde man bli bättre på, samt att själv tänka på vad man säger.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Säker, men året var nog tillräckligt bra. Kräver inget mera. 

Saknade du något år 2018 som du önskar 2019?
Ett hus.. Har saknat det i många år och kan få sakna det ännu något år till. Jag fortsätter med den saknaden. Sen är det några vänner som jag önskar bättre kontakt med, flera tjejkväller önskar jag också. 

Vad tänker du göra annorlunda år 2019?
Jag tänker bli färdig sjuksköterska! Tänk det, i december får jag mitt betyg - förhoppningsvis. Så jag tänker börja jobba som sjuksköterska nu i nästa månad. Skrämmande men så skönt. Jag tänker också prova jobba på något annat ställe, var vet jag inte, men vill inte bli en sån som stannar på samma jobbplats bara för att det är bekvämt (kan hända jag ångrar att jag skrev detta). Annars kommer jag väl att fortsätta som förut i stora drag, pendlar mellan Vasa och Terjärv de dagar jag har skola, skriver EA, fantiserar och drömmer. Har inga planer för sommaren ännu, så får se vad jag hittar på. 
 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar